Historien om broen begynder i 1899
Broen blev bygget i 1899 og var dengang den højeste bro i norden. 15 meter over gudenåen.
I 1929 var broen forældet i forhold til standard sporvidden for tog. Da konstruktionen var lavet til 1 meter sporvidde var det for omfattende at ændre hele broens opbygning og da stål prisen på daværende tidspunkt var lav, kunne det ikke betale sig at hugge broen op og sælge den som skrot, i stedet dækkede man det hele til med sand og lavede to rør som Gudenåen kunne løbe igennem.
I stedet for en bro var der nu en dæmning, med en bro skjult inden i, og ovenpå blev der etableret cykel og gå sti (hvilket er den vi løber på i dag)
Du kan se her på billedet hvordan det blev lavet
Omlægning af Gudenåen
Som en del af et EU-direktiv, skulle Gudenåen tilbage til sin oprindelige form, derfor måtte der åbnes yderligere op for vandgennemstrømningen ved den tidligere bro.
Planen blev derfor at grave broen fri, og fjerne den. Det viste sig, at sandet den var pakket ind i havde været så skånsom mod broen, at det faktisk kunne betale sig at renovere broen og lade Gudenåen flyde som tidligere, under broen.
Samtidig med at åen kunne genetableres, kunne der skabes et skønt område der kunne blive et lokalt udflugtsmål.
Ingen havde dog forudset at det ville blive så stort et udflugtsmål. I 2020 var der mere end 160,000 på besøg på broen i følge kommunens tæller.
Den 13 december 2014 blev broen indviet og officielt åben, og navngivet “Den Genfundne Bro”.
Fakta om Broen:
- 13,4 meter høj
- 50 meter lang
- Bygget i 1899
- Tildækket i 1929
- Genfundet i 2014
Vil du vide mere om broen og udgravningen?
Billederne her på denne side, har vi lån fra denne fantastiske side, hvor der ligger mange billeder fra hele renoveringen af broen. https://hemmeligesteder.dk/den-genfundne-bro.php#
Se også TV Østjyllands udsendelse fra indvielsen samt Tv Sket og Sets udsendelse fra februar 2015, hvor Torkill Jensen fortæller om broens historie
Tv 2 østjylland: https://www.tv2ostjylland.dk/horsens/gammel-bro-indviet-igen